Denkt u bij cybercriminaliteit: “Het overkomt mij toch niet”? De harde waarheid is dat het iedereen kan overkomen. 98% van alle bedrijven zijn het slachtoffer van een datahack of een poging daar toe. De Norton Symantec Security Survey toont aan dat:
- 29% op frequente basis onderhevig zijn aan een cyber aanval;
- 24% van de bedrijven schade en dataverlies oplopen;
- 20% van de aangevallen bedrijven hierna een inkomsten- of reputatieverlies ondervindt.
Welke schade dekt onze Cyber en Datariskverzekering?
Systeeminbraak: Deze dekking dekt eigen kosten als gevolg van inbraak op systemen of data:
- Kosten van forensisch onderzoek
- Kosten van communicatie met klanten, toezichthouders, justitie, creditmaatschappijen en andere belanghebbenden
- Kosten voor extra klantenondersteuning, bijvoorbeeld via een call centre
- Kosten voor crisismanagement, reputatieherstel en pr-campagnes.
Privacy: Deze dekking dekt de gevolgen van gestolen privacygevoelige gegevens:
- Kosten van onderzoek door bijvoorbeeld justitie of creditmaatschappijen
- Claims van individuele personen
- Boetes opgelegd door toezichthouders of andere verplichte vergoedingen.
- Digitale aansprakelijkheid:
- Deze dekking dekt voortvloeiende schade als bijvoorbeeld de website of e-mail onbedoeld het auteursrecht schendt, laster verspreidt of een virus bevat.
Hacking: Deze dekking dekt de schade veroorzaakt door hackers:
- Reparatie, vervanging of herstel van websites, programma’s of data
- Kosten van gestolen software of data
- Kosten van onderzoek en advies in systeembeveiliging
- Kosten van forensisch onderzoek naar de oorzaak van een hacking.
Afpersing: Deze dekking beschermt de relatie:
- Beschermt de relatie tegen de schade van hackers die de website of data gijzelen. De relatie krijgt bijstand van security-adviesbureau NetDiligence en eventueel betaald losgeld wordt vergoed.
- Omzetverlies door cyberaanvallen: Deze dekking dekt omzetverlies:
- Dekt omzetverlies door bijvoorbeeld een DDoS-actie of andere aanval op de computersystemen van relatie wanneer deze leidt tot omzetverlies, bijvoorbeeld door uitval van een webwinkel.